Met dit boek geven de auteurs een positieve en optimistische kijk op het omgaan met gedragsproblemen bij kinderen. De hoofdgedachte van het boek is dat probleemgedrag bij kinderen wel degelijk kan worden omgebogen. Het is uit den boze bij de pakken te blijven zitten en het kind alleen maar te omschrijven als ‘lastig’. Het is vooral deze toon die het boek zo krachtig maakt. Het boek richt zich voornamelijk op kinderen uit de lagere school. Er wordt zeer uitgebreide achtergrondinfo gegeven. Hierdoor is het boek eerder geschikt voor leerkrachten en/of begeleiders dan voor ouders.
Het boek geeft een verfrissende kijk op het omgaan met gedragsproblemen bij kinderen.
Het is een aanrader voor iedereen wie professioneel in contact komt met kinderen met
gedragsproblemen. Door het fundamentele geloof dat elk gedrag kan worden omgebogen, geven de auteurs als het ware weer moed aan begeleiders van deze doelgroep. De auteurs geven een zeer volledig kader met uitgebreide achtergrondinfo. Het onderdeel ‘diagnose’ krijgt zelfs een apart hoofdstuk. Daarin wordt in 5 stappen uitgelegd hoe je op een zinvolle manier tot een diagnose ‘gedragsprobleem’ komt. Het samenvattend schema kan je als begeleider zo in de praktijk gebruiken. Over de aanpak van gedragsproblemen staan de auteurs zeer uitgebreid stil bij de basishouding die je als begeleider best aanneemt. Daardoor rijden ze zich niet vast in
allerhande ‘huis-tuin-keuken’ tips die toch nooit op elk kind van toepassing zijn.
Specificaties:
- Tool: niet van toepassing
- Besproken Leeftijd: kleuters (<6 jaar), basisonderwijs (6-9 jaar), basisonderwijs (9-12 jaar)
- Diagnose:
- Domein: gezin, socio-emotioneel, gedrag
- Aard: theoretisch