Het thema van dit boek is zittenblijven.De auteurs hebben de bedoeling om alternatieven voor zittenblijven aan te reiken. Het boek bevat drie grote delen. In een eerste deel wordt het raamwerk voorgesteld: het centrale doel is om met een groep leerlingen ‘samen tot aan de meet’ te gaan. De strategie om dit te doen, is zittenblijven vervangen door alternatieven die het individuele leerproces versnellen en verrijken. Om deze strategie in de praktijk om te zetten, zijn een aantal bouwstenen beschikbaar. De concrete realisatie van ‘samen tot aan de meet’ gebeurt via vier implementatiefasen. In het tweede deel worden deze implementatiefasen zorgvuldig uitgelegd. De implementatie gebeurt allereerst op het niveau van het hoofd. Dit betekent dat zittenblijven op school geproblematiseerd wordt. Vervolgens wordt de implementatie op het niveau van het hart aangepakt: de weerstanden die bij de betrokkenen aanwezig zijn, worden omgebogen tot motivatie. In de implementatiefase op het niveau van de handen worden bouwstenen gekozen die uitgewerkt en uitgevoerd worden. Tenslotte wordt een proces- en een productevaluatie gemaakt.
In het derde en laatste deel van dit boek wordt ingegaan op de juridische omkadering van een ononderbroken individueel leerproces.
In dit boek wordt de vraag gesteld of zittenblijven eigenlijk wel zinvol is, of het een effectieve strategie is ter remediëring van een leerachterstand. De pro’s en contra’s van zittenblijven worden vanuit verschillende perspectieven besproken en er wordt bekeken of deze opvattingen stroken met de empirische gegevens.
Specificaties:
- Tool: van ander
- Besproken Leeftijd: Volwassen (+24 jaar)
- Diagnose:
- Domein: organisatie klas en school, intelligentie, motivatie
- Aard: theoretischpraktisch