Heel wat + 16-jarigen en volwassenen slagen er onvoldoende in om het lees- en schrijfproces voldoende onder de knie te krijgen. Zeker wanneer zij verder willen studeren, kan dit hen behoorlijk parten spelen. Het is daarom noodzakelijk het specifieke probleem van iemand op te sporen en in kaart te brengen, zodat een behandeling kan worden opgestart. In de hulpverlening is er ruime aandacht voor deze problemen. Meer en meer leerkrachten staan open voor specifieke ondersteuning en voor faciliterende maatregelen. Tot op vandaag ontbrak echter nog genormeerd Nederlandstalig materiaal om +16-jarigen te diagnosticeren. Deze publicatie, die zich voornamelijk op diagnostici richt, vult de leemte in.
In deze handleiding wordt in het eerste hoofdstuk eerst het theoretisch model over lezen en spellen weergegeven en toegelicht. Daarna worden een aantal theorieën over het ontstaan van dyslexie gekoppeld aan het model. De overeenkomsten tussen deze verklaringen en het model is niet toevallig: de theorieën leggen immers de oorzaak bij één van de deelvaardigheden (herkennen-begrijpen-snelheid). In het laatste deel wordt de verzamelde kennis samengenomen en worden de nodige conclusies afgeleid. Het belangrijkste besluit is dat de lees- en spellingsvaardigheid uit verschillende deelvaardigheden bestaat en de verwerving ervan een ontwikkelingsproces impliceert.
hoofdtests die peilen naar het lezen en spellen
deeltests die verschillende deelvaardigheden toetsen
afname dient 2 maal te gebeuren
website met downloadbaar materiaal: http://dev.gletschr.eu met een downloadpagina, omrekenpaginaen resultatenpagina.
na aankoop: mogelijkheid om op de website bij de diagnostici te worden vermeld.
nieuwsbrief over aanpassingen, updates worden gemakkelijk gecommuniceerd
Specificaties:
- Tool: niet van toepassing
- Besproken Leeftijd: secundair onderwijs (14-18 jaar), hoger onderwijs (18-24 jaar), Volwassen (+24 jaar)
- Diagnose: dyslexie
- Domein: lezen, schrijven, spelling
- Aard: theoretischpraktisch