Deze reviewstudie brengt de resultaten van (internationaal) onderzoek naar het effect van homogeen of heterogeen groeperen op leerling-resultaten, het schools welbevinden en het academisch zelfbeeld.
Directies en scholen moeten er zich bewust van zijn dat ze met de klassamenstelling duidelijk uiting geven aan de doelen die zij via hun onderwijs wensen te bereiken: willen ze optimale leerkansen bieden voor zwakke leerlingen of optimale leerkansen voor de beste presteerders?
wetenschappelijke theorieën geven verklaringen voor bepaalde resultaten, een ‘wat nu?’-vraag vat de conclusies telkens nog eens samen
vlot leesbaar verwoord, met citaten van leerkrachten, directies en ouders
suggesties voor vervolgonderzoek
Specificaties:
- Tool: niet van toepassing
- Besproken Leeftijd: basisonderwijs (6-9 jaar), secundair onderwijs (12-14 jaar), secundair onderwijs (14-18 jaar), basisonderwijs (9-12 jaar)
- Diagnose: hoogbegaafdheid, leerproblemen
- Domein: leren studeren, organisatie klas en school, structuur
- Aard: theoretischpraktisch