De auteurs klagen de rekenmethode aan die sinds jaren in Nederland gebruikt wordt: het 'realistisch rekenen', waarbij de nadruk wordt gelegd op het zelf- ontdekkend leervermogen van leerlingen. Er worden maar heel weinig structuren gegeven. Daartegenover staat het' functionele rekenen' waarbij technieken worden aangeleerd (bv. de staartdeling) en ingeoefend. De leerstof wordt gestructureerd aangeboden. Naarmate kinderen de technieken beter beheersen, krijgen ze complexere opgaven.
* de auteurs leggen goed uit op welke theorieën het vernieuwde rekenonderwijs gebaseerd is en waarom dit niet werkt.
* ze pleiten voor het functionele rekenonderwijs, leggen duidelijk uit waarom en vergelijken dit vaak met Vlaanderen, waar de kinderen veel betere resultaten behalen.
* zeer helder geschreven, voldoende afwisseling en toch duidelijke structuur.
Specificaties:
- Tool: niet van toepassing
- Besproken Leeftijd: Volwassen (+24 jaar)
- Diagnose:
- Domein: rekenen / wiskunde, structuur
- Aard: theoretisch