De ADHD-Monitor is een instrument dat het CLB kan inzetten bij vermoeden van ADHD. Het is een volgsysteem dat wordt gebruikt in samenwerking met de leerkrachten en de ouders en bestaat uit vijf hoofdstukken.
Het volgsysteem geeft een duidelijk stappenplan gebaseerd op handelingsgericht werken.
Er is aandacht voor de noodzaak aan een multidiciplinaire manier van werken met de verschillende professionelen die met het kind werken, met inbegrip van de ouders. Het systeem volgt op die manier kinderen met een hulpvraag rond ADHD zeer nauw op en speelt soepel in op het feit dat verschillende vragen een verschillend antwoord nodig hebben. De ADHD-Monitor is een leidraad die door een goede structuur handvatten en concrete tips aanreikt waarmee alle partijen aan het werk kunnen gaan.
de ADHD-Monitor biedt een duidelijke omschrijving van ADHD en een helder stappenplan om aan de slag te gaan.
we vinden veel tips en concrete adviezen terug voor gebruik in de klas en thuis
de auteurs hanteren een directe en duidelijke schrijfstijl
Specificaties:
- Tool: niet van toepassing
- Besproken Leeftijd: basisonderwijs (6-9 jaar), secundair onderwijs (12-14 jaar), secundair onderwijs (14-18 jaar), basisonderwijs (9-12 jaar)
- Diagnose: ADHD
- Domein: gezin, medisch, socio-emotioneel, aandacht en concentratie, structuur, gedrag
- Aard: theoretischpraktisch